O poartă către modernitate (1869)
În toamna anului 1869, Bucureștiul intra pe harta feroviară a Europei. Pe 31 octombrie, la Filaret, s-a inaugurat oficial prima linie de cale ferată din Țara Românească, București–Giurgiu, iar prima gară a Capitalei își deschidea porțile călătorilor.
Ceremonia a fost una solemnă, cu două trenuri festive care au plecat spre Giurgiu la interval de 15 minute. Primul a fost condus chiar de concesionarul liniei, inginerul britanic John Trevor Barkley, iar al doilea de primul mecanic de locomotivă român, Nicolae Tănase.
Carol I a susținut explicit proiectul ca parte a accelerării modernizării țării. CFR Calatori+2Historia+2

De la cărți și planșe la o gară-model
Gara a fost construită între 1866 și 1869 de compania engleză concesionară, după tipare arhitecturale britanice, fiind comparată la scară redusă cu Gare de l’Est din Paris.
Clădirea era organizată ca un careu, cu parter și etaj, marginile închizând spre șine o hală ce acoperea trei linii, soluție modernă pentru vremea aceea. Numele vine de la Dealul Filaret aflat în apropiere. Agir+1
De ce București–Giurgiu
Linia București–Giurgiu a avut 67 km și a fost gândită ca legătura rapidă a Capitalei cu Dunărea și, prin vapor de la Giurgiu, cu Viena și Occidentul.
În 1869, cea mai scurtă cale spre Viena implica tren până la Giurgiu, apoi cursă pe Dunăre. Construcția a fost finalizată la 26 august 1869. CFR Calatori
Primii ani și schimbarea centrului de greutate
Importanța Gării Filaret a început să scadă după deschiderea Gării București Nord, la 13/25 decembrie 1872, care a preluat treptat traficul principal de pasageri. Filaret a rămas activă ca gară de sud și pentru trenuri locale, dar rolul său strategic s-a diminuat odată cu extinderea rețelei feroviare. voceacapitalei.ro
Din gară feroviară în autogară
În anii 1960, autoritățile au decis conversia clădirii în autogară, în acord cu noua geografie a mobilității urbane. S-au discutat scenarii de muzeu feroviar, însă a prevalat nevoia unui nod rutier.
De atunci, Autogara Filaret a devenit un punct important pentru curse interne și internaționale, păstrând în arhitectură urmele începuturilor feroviare ale orașului. Adevărul+2voceacapitalei.ro+2
Detalii mai puțin știute
- La inaugurare s-au folosit două garnituri festive, un detaliu rar întâlnit în epocă. CFR Calatori
- Garnitura trenului inaugural avea trei vagoane de tipuri diferite și circa 100 de locuri, după standarde occidentale. patrimoniulferoviar.ro
- Primele influențe arhitecturale și tehnologice au venit direct din mediul britanic, inclusiv prin concesionar și modul de organizare a șantierului. Radio România Internațional
Filaret astăzi
Clădirea istorică există și astăzi, integrată funcțional în Autogara Filaret. Pentru cei care așteaptă un autocar, este ușor de trecut cu vederea că aici s-a scris istorie feroviară.
O clădire gândită pentru abur și șine găzduiește acum fluxuri rutiere, un palimpsest urban care arată cum se reconfigurează infrastructura atunci când orașul își schimbă prioritățile.
Sursa: digi24 • Foto: generata cu AI




