1. Începuturi antice: solstiţiul de iarnă şi sărbătorile păgâne
Ceea ce astăzi numim Crăciun are rădăcini mult mai vechi decât celebrarea creştină a Naşterii Domnului. Civilizaţii antice din emisfera nordică marcau solstiţiul de iarnă — ziua cea mai scurtă şi noaptea cea mai lungă — ca pe un moment simbolic al renaşterii luminii şi al revenirii vieţii.

La Roma, de exemplu, existau festivităţile numite Saturnalile, dedicate zeului Saturn, care includeau schimburi de cadouri, mese îmbelşugate şi relaxarea normelor sociale.
Aceste elemente păgâne nu au fost simple „înlocuiri” ci au constituit un context cultural în care creştinismul — în plină expansiune — a găsit motive să celebreze momentul naşterii Mântuitorului într-o perioadă simbolică
2. Când şi cum a devenit sărbătoarea creştină a Naşterii Domnului
Deşi prin credinţă creştină se sărbătoreşte naşterea lui Iisus Hristos, în Evanghelii nu este specificată data concretă a evenimentului.
Prima menţiune documentară a celebrării naşterii lui Iisus pe 25 decembrie datează din anul 336 d.Hr., la Roma.
În vestul creştinismului sărbătoarea s-a fixat pe 25 decembrie, în timp ce în răsărit unele comunităţi păstrează data de 6 ianuarie sau 7 ianuarie după calendarul iulian.
Motivul alegerii datei este complex: se consideră că data corespundea festivalurilor solstiţiale şi era un mijloc de integrare culturală a mesajului creştin.
3. Mesajul creştin şi simbolistica Naşterii
În tradiţia creştină ortodoxă, sărbătoarea Naşterii Domnului este mai mult decât un eveniment istoric: este un semn al întrupării lui Dumnezeu-Om, al smereniei şi al iubirii divine manifestate în lumea oamenilor.
La Betleem, Maria şi Iosif ajung într-un staul, pruncul Iisus se naşte în condiţii modeste, vestit de îngeri şi venerat de păstori şi magi — toate acestea alcătuind liturghia şi iconografia Crăciunului.
Simboluri precum „steaua” care conduce magii, ieslea, bradul împodobit sau darurile au evoluat de-a lungul timpului, dar rămân strâns legate de mesajul esenţial al sărbătorii: lumina în întuneric, speranţa în Dumnezeu, comuniunea oamenilor.
4. Evoluţia tradiţiilor: de la solemnitate la sărbătoare populară
Pe măsură ce treceau secolele, sărbătoarea Crăciunului a căpătat, pe lângă sensul liturgic, şi unul cultural şi popular. În secolul al XIX-lea, de pildă, imaginea lui Moș Crăciun – asociată cu generozitatea, darurile – a devenit un simbol global.
Obiceiuri precum împodobirea bradului, colindatul, darurile, mesele de familie au îmbogăţit sărbătoarea, integrând-o în viaţa cotidiană a familiilor. În România şi în alte ţări, aceste practici au fost adaptate local, dar au rămas legate de momentul Naşterii Domnului.
Povestea Crăciunului este o punte între antichitate şi creştinism, între ritual şi manifestare culturală, între mesajul divin şi viaţa obişnuită. Sărbătorim azi Naşterea Domnului în 25 decembrie (sau 7 ianuarie în unele biserici), dar ceea ce contează este să ne lăsăm lumina să pătrundă în întunericul nostru, să fim comunitate, să fim dăruitori, să fim în pace.
Foto: generata cu AI
Surse:
- „Povestea Crăciunului: Originea sărbătorii şi semnificaţia sa” – Profi. Supermarket Profi Romania
- „Istoria Crăciunului. De ce sărbătorim Naşterea lui Iisus pe 25 decembrie” – Ştirile PROTV. Știrile ProTV
- „Sărbătoarea Crăciunului – origine, tradiţii şi ritualuri din întreaga lume” – news.ro. News.ro
- „Originile vechi ale Crăciunului” – Art-emis. art-emis.ro
- „Istoria sărbătoririi Crăciunului în decembrie” – A7TV. a7tv.ro




